DRUK OP DE KNOP >> MEI-2 >> OM VERDER TE LEZEN OF DRUK OP HOME OM TERUG TE GAAN

Woensdag 1 mei, Het is in Duitsland “Arbeitsdag” en dan is iedereen vrij. We hadden dus veel bedrijvigheid op de werf verwacht maar dat viel tegen, of mee, ligt er aan hoe je het bekijkt. We zijn dus in Duitsland op onze bree-rust. In week 16 ben ik nog alleen naar de bree-rust geweest om  groot-onderhoud te verrichten en een reparatie aan de intercooler. De radiatordophals van de intercooling lekte en moest vervangen worden. Niet zomaar even gedaan. De oude hals ging wel los maar het schroefdraad van de hals bleef

>> MEI-2 >>http://www.breerust.nl/mei-2.php

achter op de intercooler. Voorzichtig met de dremel het schroefdraad op vier plaatsen ingeslepen, waarna ik deze kon lostikken. Na het grondig schoonmaken van het schroefdraad kon ik de nieuwe hals met ‘loctite 577’ plaatsen. De

volgende dag de koelvloeistof op niveau gebracht en test gedraaid. Het overlooppijpje lekte, het bleek niet gesoldeerd te zijn. Best wel kwalijk! Weer alles aftappen etc. Overlooppijpje gesoldeerd en voor de tweede keer koelvloeistof op niveau gebracht. Bij het testdraaien bleek dat uiteindelijk de radiatordop (15 jaar oud) niet meer goed te passen op de nieuwe hals dus een kleine lekkage. Deze dop had ik niet bij me. Deze klus moest noodgedwongen wachten tot ik samen met Willeke naar de bree-rust zou gaan. Maandag 29 april zijn we, na de spits, tot voorbij Bremen gaan rijden. We vonden een perfecte pension, niet te duur en met een geweldig goed ontbijt. Na de spits zijn we pas weer gaan rijden zodat we dinsdag 30 april om 12:30 uur bij ons schip arriveerden. Vandaag woensdag 1 mei de intercoolingklus afgemaakt. Je sjouwt wat aan boord en voordat alles een plekje heeft gekregen, is het net of er een bom ontploft is aan boord. Wat een enorme chaos. Nog voor we uit eten gaan, is bijna alles op- en ingeruimd en zitten we er warmpjes bij met onze eigen

boordkachel. Er staat een krachtige zuid- zuidwestenwind en met 10° is het buiten niet warm. De voorspellingen voor morgen en komend weekend zijn niet bijzonder goed. Af en toe is er in het weekend ruimte voor een zonnetje. Samen met de buitentent en de boordkachel aan, kan dat toch een zomersgevoel geven. Morgen blijven we nog op de kant staan want we hebben nog een paar jaarlijkse buitenklusjes te doen aan het onderwaterschip en dergelijke.   

Donderdag 2 mei, Hardewind, somber en koud weer. Ook af en toe miezerregen. Toch houdt het ons niet tegen. Willeke gaat de laatste inkopen doen in de stad en ik hou me bezig met het onderwaterschip voorzien van een laag antifouling. Als het iets te hard regent zijn er nog klusjes die binnen moeten gebeuren dus stilzitten is er niet bij. Morgen krijgt de bree-rust natte voeten en verdwijnt een deel van haar in het zilte nat. Morgenmiddag komt de tuiger de verstaging checken en dan maakt hij gelijk de mast schoon. We mogen gebruik maken van de kraan dus hoeven we de tuiger niet omhoog te lieren hetgeen ook altijd een zware klus is. We belonen onze inspanning nogmaals met een culinaire uitspatting, we moeten immers toch wel op gewicht blijven!

Willeke neemt de verse spargels (asperges) en ik hou het bij een overheerlijke 500 grams schol. Natuurlijk met een lekker drankje en nageblust met een ijscoupe.

Vrijdag 3 mei, Ha ha ha, ze zeggen wel eens “ koop een boot en werk je ......... rot (klinkt beter dan ........) Vanmorgen vroeg op want om 10 uur zouden ze de (bree-rust) te water laten. Om 15:00 uur hebben we een afspraak met ‘Rigg & Deck’ om de verstaging te checken en de mast schoon te maken. Dit met staandemast dus zo’n 18 meter hoog!

Nu maakt het ons niet uit als e.e.a. wat uitloopt maar als er om 13:45 uur nog geen beweging is om de bree-rust in het water te laten, trekken we aan de bel. Oeps, dat kwam even aan........ aan alle kanten kwamen excuses en binnen no-time kwam de baas zelf om ons in het water te laten. Hoewel........ Detleff (de baas) weet wat ik kan, en vroeg of het goed was dat ik en de hulp het vanaf de kraan samen konden redden. Geen probleem melde ik, tenslotte mag ik daarna de kraan gebruiken om het personeel van Rigg & Deck omhoog te hijsen. Rigg & Deck kwamen exact op tijd volgens afspraak aan. In nog geen half uur werden al onze wensen in vervulling gebracht en waren we

zeer tevreden. Ondanks de harde wind hebben we toch nog kans gezien om het grootzeil te plaatsen. Willeke had intussen een hele lekkere verse aspergesoep gemaakt die we in ons kleine tentje (verlengde sprayhood) hebben gegeten terwijl het buiten spookte met harde wind en regen. Willeke neemt nog een vers weerbericht op. Voorlopig liggen we nog wel even in de haven, harde wind en gewitter (onweer) houden ons nog aan de wal. We zijn moe, van het harde werken maar ook van de hele dag buiten zijn. We duiken maar weer eens vroeg onder de klamme lappen. Morgen weer een nieuwe dag! 

Zaterdag 4 mei, Na een nacht met veel wind en harde regenbuien staan we vroeg op. Na een lekker douchen in de gemeentelijkehaven, kunnen we er weer tegenaan. We krijgen eerst nog een hagelbui over het schip maar die was van

korte duur. Willeke doet nog een paar laatste inkopen. Als ze net weg is zakt de wind in en knapt het weer op. Het beetje wind wat er staat komt pal van voren. Ideaal om de genua te plaatsen. Hoewel ik de hulp van Willeke niet heb begin ik er toch maar aan, want het weer kan over een uur weer anders zijn. Als Willeke weer terug is ben ik net klaar met                                de zeilen en het plaatsen van de

zeilhoezen. Tijd vliegt voorbij, het is alweer lunchtijd. Verse broodjes en makreel, wat wil je nog meer. Na de lunch nog wat

kleine klusjes. Als laatste maken we de Fiat en aanhanger in orde om te parkeren in één van de grote hallen. In feite zijn we klaar voor vertrek. Willeke pakt een weerbericht en die is niet heel slecht. Als we morgenochtend, ongeveer het zelfde bericht krijgen dan zouden we kunnen vertrekken.

HAGEL

Zondag 5 mei, De weersverwachting van gisterenavond, voor vandaag waren niet slecht. Er is dus een kans om te vertrekken maar voor we dat doen willen we nog een goed weerbericht hebben. 7:45 Uur, Willeke neemt het weer-bericht op; Westeren Baltic tot middernacht, West 3 tot 4 later toenemend 5. Wij moeten noordoost varen dus is deze voorspelling niet verkeerd. Om 8:45 uur gaat voor dit seizoen, voor het eerst de trossen los. Licht gespannen (dat hoort er bij) varen we het vaargeultje uit naar het open water. Nog voor

het vuur van Fehmarn’s meest zuidoosterlijke puntje, neemt Willeke nog een foto van de prachtige gele koolzaadvelden. Het vuur van Fehmarn staat in de steigers en is niet foto waardig. Prachtige blauwe lucht met hier en daar een wolkje, een bakstag wind 4 beaufort, wat wil een zeiler nog meer? Op de shippinglane (snelweg voor vrachtschepen) is het heel rustig en net als we

denken dat we er voorbij zijn komt er toch nog een carrier (of zoals we ze vaak noemen) een dozenboot. We verleggen onze koers 30 graden en zodra ze ons voorbij is gaan we weer op onze koers liggen. Bij de zuidkardinaal (boei met

borstels) besluiten we om niet verder te gaan maar om Gedser aan te lopen. De wind zou nu alleen maar toenemen en kans op regen wordt steeds groter. Op nog geen 20 meter van ons schip komt er een koppie uit het water. Het is een zeehond die ons met nieuwsgierigheid en ver-

bazing nakijkt. Blijft altijd bijzonder om te zien. Na

ruim 30 zeemijlen meren we als eerste gast af in de

haven. We nemen een muierschipperbittertje op het

goede verloop. Daarna maken we een wandeling langs het

strand. In het fijngeslepengrind zoeken we tijdens het

lopen naar kleine ‘fijngeslepen’ stukjes glas. Met een beetje geluk vinden we 5 stukjes. Als we bij de ferryhaven aan-komen komt er ook net een ferry binnenvaren. We zien nog de eerste vrachtwagens van de ferry afrijden terwijl de rijen met vracht- en personenauto’s klaar staan om te vertrekken. We lopen door het bos terug naar de haven waar we gelijk de havengelden voldoen. We zijn inmiddels niet meer alleen. Meerdere Duitse zeilschepen liggen afgemeerd en tijdens het schrijven kwam er ook nog een Nederlander binnen. De voorspelling voor morgen is niet gunstig maar ook niet echt ongunstig. We wachten

nog maar even af. Tijdens mijn schrijven heeft

Willeke heerlijke nasi gemaakt, echt een feestmaal!

Maandag 6 mei, De wind was van west “near gale” iets gedraaid naar west-noordwest. Gevolg dat we op de stootwillen gedrukt lagen wat het slapen (afgelopen nacht) nog wat onrustiger maakte. Gelukkig draaide de wind in de nacht weer terug naar west en werden we iets van de steiger af geblazen. Als de wekker om 7:00 uur gaat staat de wind nog flink door. Vooral in een windbui (donkere wolken zonder regen) is de wind bijna stormachtig. Het is dat er hier geen koeien staan anders zouden de uiers er dwars onder hangen. We drukken de wekker uit en draaien ons nog lekker ff om. In de ochtend klussen we wat en zitten we lekker te lezen etc. Na het weerbericht en de lunch lopen we naar het dorp om in de plaatselijke supermarkt nog het ene, vergeten boodschapje te kopen. Terug lopen we via de vakantiehuisjes langs een Pizzeria. Ze zijn nog dicht maar gaan om 15:00 uur open. Het ziet er eenvoudig doch schoon en goed uit. Ik nodig Willeke uit om hier vanavond een pizza te gaan eten en voor ik uitgesproken was zei ze ja, lekker. Terug op de bree-rust zitten we nog even buiten maar dat is toch al snel te fris dus kruipen we weer lekker onderdeks bij de kachel. 16:00 uur, wind lijkt iets minder. Rust

roest, wandelschoenen gaan weer aan en we maken weer een wandeling langs het strand en door het bos terug (zie foto’s). Als we net om een bospartij lopen, schrikt een hert en gaat er als een haas vandoor. In het hoge riet verschuilt ze zich. Ze kijkt naar ons en wij naar haar. Als we langzaam doorlopen en we net uit het zicht van elkaar raken, gaat ze er met elegante sprongen, door het hoge riet, vandoor. Via een wandelpad door het bos lopen we naar de andere kant van de haven waar de pizzeria zit. De wind is koud en als we bij de pizzeria naar binnen stappen is het er, door de dubbele pizza-oven, heerlijk warm. De keuze is snel gemaakt, een pizza gorganzola (Willeke) en een pizza kebab met shinken. Ze hebben het nog niet druk maar wel bedrijvig. De pizza’s overtreffen onze verwachtingen en zijn echt heel lekker. Aanrader! Terug op de bree-rust moet eerst de dorst gelest worden en dat stopt niet bij één biertje ha ha ha. De wind neemt, zoals elke avond tot nu toe, maar weer eens in kracht toe. Het weer voor morgen is nog niet gunstig maar dat kan nog veranderen. Bepalen is onze observatie en het weerbericht van morgen ochtend.

Dinsdag 7 mei, De wind is (voor ons) nog steeds te hard om te vertrekken. De windrichting is niet het probleem maar de kracht van de wind en de golfhoogte van 1,5 meter maakt het op zee niet echt leuk. De schepen die wel vertrekken zijn doorgaans huurschepen met 6 tot 8 mannen aan boord. zij betalen veel huur voor een schip dus dan wil of moet je wel zeilen om het schip op tijd terug te brengen. Hoewel Willeke misschien wel had willen vertrekken besluiten we toch

                         om te blijven. De ochtend

                             vermaken we ons prima aan

boord. Na de lunch maken we een wandeling naar Gjesør Gård

een kasteel (zoals ze dat hier noemen) met een slotgracht er

omheen. De aanwijsborden met schets er bij zijn veel belovend

maar als we er aankomen is het niet meer dan een slotgracht met

een grasveld en een toegangsbruggetje. Op de terugweg lopen we via het dorp en “Brugens” de supermarktketen en halen daar wat lekkers voor bij de thee. Willeke wilde dit eigenlijk niet maar het was (achteraf gezien) zo vers dat ze het niet had willen missen. Na het avondeten maken we een wandeling door het bos en langs het strand

terug. We hopen eigenlijk nog een paar herten te zien maar die hielden zich nog even verscholen. We maken nog wel een mooi kiekje van een mannetjes eidereend. Prachtig om te zien. We hebben er thuis een paar stenen

beelden van die we op Åland (Finland) kochten bij een glasblazerij. Tegen negenen hebben we een mooie zons-ondergang. Je weet wat ze zeggen “A red sky at night, is a sailors delight. A red sky in the morning is a sailors warning”. Avondrood past ons dus goed.

Woensdag 8 mei, We staan vroeg op. Als het goed is kunnen we vandaag weg en weer een stapje verder naar het noorden zeilen. Maar, niet voor we een vers weerbericht hebben. Ja en dan heb je een vers weerbericht met een gunstige windvoorspelling alleen geven ze bij Klintholm (waar we naar toe willen) in de middag een toenemende wind. Nog geen probleem, alleen dan dat het om 16:00 uur al 26 knopen kan waaien (6 Bft.) en dan per uur snel harder wordt zelfs tot 39 knopen windkracht 8 bft. Tja...... en wat dan als het eerder komt! Met oostenwind dan staat daar wel een groot deel van de Oostzee, zonder beschutting. Golven lopen daar dan snel op tot zeer grote hoogtes. En wat nou als de harde wind voorspelling eerder komt. De voorspellingen hier bij Gedser zijn en blijven iets gunstiger. We krijgen er geen goed gevoel bij en besluiten om niet te vertrekken. Tegen onze lijfspreuk in n.l. “Je moet zeilen op de wind van vandaag. De wind van gisteren helpt je niet vooruit en de wind van morgen blijft misschien wel uit. Je moet zeilen op de wind van vandaag. Achteraf toch wel een beetje spijt dat we niet zijn vertrokken maar ja... weet alles maar eens van tevoren. Inplaats van eerder lijkt e.e.a. juist wat later te komen. Om vijf uur wordt de lucht grijs en om zeven uur krijgen we een 1e regenbuitje met opeens hele harde wind. Is het nu een waardeloze dag geworden? Nee hoor, we komen Nederlanders tegen die altijd in Griekenland hebben gezeild en nu voor het eerst naar Zweden zeilen. Ze vragen ons om vanavond op de koffie te komen zodat we wat van onze ervaringen met hun kunnen delen. Na

de lunch maken we een wandeling, kopen bij de supermarkt een brood en wat lekkers. Dan wandelen we door naar de vissershaven en strijken neer op een bankje bij de reddingsbrigade. De deur met vlaggen er op geschilderd stond nog open en als we iemand zien vragen we of het goed is dat we daar even zitten om ons lekkernij op te peuzelen. Geen probleem hoor, zegt hij, maar willen jullie er dan koffie bij? Willeke slaat het eerst nog af maar na aandringen zeggen we toch graag! Niet lang daarna krijgen een thermoskan koffie en twee mooie ‘reddingsbrigade’ bekers. Ze gingen wel sluiten dus als we

klaar waren konden we de spulletjes bij de deur zetten. Super aardig en een leuke ervaring. Na de koffie en het uitbuiken (dikker worden van het lekkers), tijd om verder te wandelen. Na de vissershaven krijg je een mooi strand met veel rollend grind in de branding. Ideaal om daar mooie afgeslepen stukjes glas te vinden die we in een speciale fles bewaren. Aan het einde van het grindstrand hebben we zo’n 20 stukjes gevonden. We lopen nog even door en via een recreatie-terrein waar je in houten huisjes 2 dagen gratis mag overnachten, lopen we terug naar het dorp. De prachtig onderhouden watertoren was nog dicht. 3,5 uur later zijn we terug op onze bree-rust. Het was een fijne dag maar toch...................

Donderdag 9 mei, 9:00 uur, eindelijk! De trossen gaan los. Het grootzeil gaat gelijk omhoog maar de 1e 4 mijl varen we op motor. We moeten eerst de vaargeul uitvaren om vervolgens naar een rode ton te varen. Bij die ton is het veilig genoeg om de kaap van Gedser te ronden. Het vuur van Gedser staat op het meest zuidelijke puntje van Denemarken. We kijken nog even om en zeggen tegen elkaar hoe fijn we het gehad hebben op Gedser. Het is droog, niet koud en het zonnetje komt door. 9:45 uur, de motor gaat uit, we zeilen weer. Windje ZZW 3 bft. Als we de rode ton ronden dan wordt het voor de wind. We verkiezen nog even om met een bakstag te varen maar raken dan toch te ver van koers. De giek dwars uit en vast gezet met een bulletalie. Ook de spi-boom gaat in het voorzeil want door de golven klappert deze anders teveel. Helaas kan het niet zo blijven want de wind laat ons een paar keer flink

in de steek waardoor de motor bijgezet wordt, motor-zeilen noemen we dit. Om 16:30 uur meren we af in een nog rustige haven van Klintholm op het eiland Møn. Elke keer als we hier komen (vaak 2x per jaar) dan eten we hier het “vispannetje” Opgediend op een eierdoos

liggen de vier visjes te spetteren in de kokende boter. Heerlijk met twee soorten frietjes etc. Dit was een mooie afsluiting van deze trip. Nu weer voorbereiden op de vol-gende trip zoals weerberichten bekijken en navigatie uitwerken

Vrijdag 10 mei, Vandaag was niet de beste dag om over te steken naar Zweden. In aanvang was het mooi weer met af en toe een donkere regenwolk. Iets later werd het wisselvalliger, steeds meer regen- en windbuien en een stuk frisser. Ook de wind neemt later steeds meer toe in kracht. Goed, kortom, geen weer voor ons om te vertrekken. Daar komt dan bij dat de voorspellingen voor morgen een stuk beter zijn. Zonnig, warmer en minder wind. Natuurlijk ook een nadeel, de wind draait onderweg naar het noordwesten. Als deze noord-noordwest wordt dan voelt dat al snel aan als hoog aan de wind. Met de voorspelde 6 tot 10 m/s moet dat kunnen hoewel we 8 m/s wel genoeg vinden. Na de lunch

maken we een wandeling naar het dorp, de vissershaven en het strand. Op het strand vinden we niet alleen een stuk of 15 stukjes geslepenglas maar ook een ballon met hartjes en naar later bleek een rood knipperend ledlampje er in. Zal wel van een trouwerij zijn, maar van wie en waar vandaan zal altijd een raadsel blijven. Kan zelfs uit Duitsland

zijn? Via een duinpad en een bos lopen we terug naar het dorp. Uit de wind, in het zonnetje strijken we even neer op een bankje tussen de gele paardenbloemen en de kleine Margrietjes. Ik kan het niet laten op daar een paar kiekjes van te nemen. Zal wel aan de leeftijd liggen!

Zaterdag 11 mei, Het is 5:00 uur als de wekker gaat. We maken ons snel gereed voor vertrek. Ons plan is over te steken naar Zweden. Ystad is zo’n 60 Nm. Met een gemiddelde van 5 knopen is dat 12 uur varen. Als we vertrekken is het zonnetje al op. Het is prachtig weer

met een strak blauwe hemel. Wel erg koud nog, maar dat wordt hopelijk minder als de zon wat krachtiger wordt. Na 40 minuten op motor kunnen de zeilen omhoog. Langzaam glijden we langs de enorme mooie en imposante krijtrotsen van Møn

die met hun 143 meter hoogte ver boven onze mast van 18 meter uitsteken. Voor de middag wordt er noordwestenwind voorspeld die krachtig kan zijn. Dat zint ons niet helemaal daarom verleggen we onze koers naar Gislövsläge. Gislövsläge is een oversteek van 35 Nm. Mocht het te hard gaan waaien kunnen we daar naar binnen. Mocht de wind noordwest worden en willen we toch door naar Ystad dan hoeven we niet hoog aan de wind. In het begin, bij de kaap, hebben we bijna 1 knoop windstroom tegen. Later is dat nog een halve knoop. Tegen tienen maakt de Deense gastenvlag ruimte voor de Zweedse. We zijn in Zweden!!! Geen land om ons heen maar toch... Op de shippinglane is

het erg druk. We kunnen nog ruim voor een schip langs maar voor het rodeschip vallen we 30 graden af en gaan we achter hem langs. Door deze actie komen we iets dichter bij Gislövs-läge dan we wilden. De noordwestenwind bleef uit. We besluiten door te zeilen naar Ystad maar dat is dan wel nog 25 mijl en voor-de-wind. De visser die we tegen-komen heeft een goed vangst want de meeuwen vliegen niet voor niets achter het schip aan. De tocht naar de haven

wordt gebruikt om de vangst schoon te maken en de rest gaat over boord. Om 16:40 uur meren we na 10 uur en 40 minuten af in Ystad. We zijn bijna de enige passant. We proosten even op de goede oversteek en gaan dan Ystad in om een vers brood te scoren. Er is weer een ‘oldtimer’ festival in Ystad, Meest Amerikanen, hotrods en bijzondere of excentrieke auto’s. De Zweden zitten allemaal met stoeltjes langs de kant in het gras met een drankje en een hapje en soms zelfs met BBQ’s. In de Amerikanen zitten trouwens ook hele excentrieke mensen van door geschoten hippies to Ma Flodders. Meestal met harde muziek in de stijl van Elvis Presley of dergelijke.

Zondag 12 mei, We doen het iets rustiger aan maar we vertrekken wel weer. Er is voor de latere middag een krachtige noordwestenwind voorspeld dus willen we niet te laat weg want eenmaal om de kaap bij Kåseberga moeten we zo goed als noord varen. Zie foto van de “Ales Stenar” een megaliet

van zo’n 1400 jaar oud. Als we om 9:45 uur vertrekken staat er een matige wind uit het westen 4 bft. Onderweg natuurlijk even Mama Jansen bellen want het is moederdag vandaag! Zodra we de kaap ronden draait ook de wind naar west-noordwest en kunnen we met een ruime wind verder zeilen. De wind is wel erg vlagerig. Het ene moment is het 12 knopen wind en het andere moment 22 of meer knopen. We zetten 2 riffen in de genua en dat vindt de bree-rust lekker want in de harde wind lopen we makkelijk 7,7 knopen. 15:15 Uur meren we net voor de echte harde wind af in een box. Op ons gemak bergen we de zeilen en maken we schoonschip. De telefoon van Willeke deed al een tijdje vervelend, uitvallen, niet laden etc. Gisteren was het echt einde oefening. Gelukkig nog een spare meegenomen maar die moest wel eerst een “factory reset” hebben met alle gevolgen van dien. Gisteren niet gelukt om dat goed te krijgen maar vanmiddag is het gelukt. Om dat te vieren trakteert Willeke me op een Italiaans restaurantje in de stad.

Maandag 13 mei, Willeke wint 20 euro in de staatsloterij. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert. We houden vandaag een vakantiedag (ha ha ha). Wind zou, in de middag, uit het noorden komen en in buien

meer dan ons lief is. Op het moment van schrijven (19:20 uur) komt er een zware wind en regenbui over en zitten

wij lekker warm bij onze boordkachel. Terug naar het begin van de dag! Stralend weer en we zijn in een stad (Simrishamn) in Zweden dus.......... Prinsessentarte, leuk hé. We weten dat hier een hele goed konditori zit met

een gezellige zit gelegenheid. Willeke neemt natuurlijk een prinsessentarte en ik een variant op een walnoottaartje. Er ligt een krant en de voorpagina trekt mijn aandacht. De oldtimer happening wordt uitvoerig beschreven, de foto indrukken zijn precies zoals wij het beleefden. Na het uitbuiken maken we een wandeling door Simrishamn door straatjes waar we niet eerder waren. Het is nog rustig in het stadje en ondanks de aanwezigheid van de zon, vinden wij het best fris. De Zweden niet, het is zomer, de zon schijn dus de jas blijft thuis! Ik neem plaats op een bankje en Willeke gaat een paar boodschapjes doen. Als we de boodschappen naar de boot brengen

komen we langs een zaak met een lunch-buffet. We nemen een kijkje en het ziet er perfect uit en voor een totaalbedrag die minder is dan de staatsloterijprijs. We brengen de boodschappen naar de bree-rust en strijken neer bij het buffet. Heerlijke dag. De weervoorspellingen voor morgen zien er goed uit dus plannen we om een stapje verder te komen. Waarschijnlijk richting Hanöbukten naar het eiland Tjärö.

Dinsdag 14 mei, Mike is jarig! Nog ff te vroeg om hem te bellen dus zoeken we eerst het ruime sop. Er staat een noordenwind 3 bft. tegen. We proberen het eerst maar op de motor. Heel langzaam draait de wind naar het noord-westen waardoor we na driekwartier al kunnen zeilen. Prachtig mooi weer maar wel fris. Onder de sprayhood in de zon is het lekker. Om 11:00 uur horen we zware kanonschoten en salvo’s. Zo te horen komt het van de omgeving

Karlskrona de Zweedse marinebasis. Willeke maakt een paar boterhammetjes maar we gaan zo schuin dat ze zich erg schrap moet zetten. 11:30 Uur, wind is bijna op, snelheid valt terug tot 2,5 knoop, goed om maar weer eens te sleepvissen. 13:30 Uur bijna geen wind meer. Om voortgang te maken gaan we verder op de motor. Het vistuig wordt ingerold zonder vangst. 14:00 Uur, wind is gedraaid en we kunnen weer zeilen, we laten Hanö aan bakboord en maken een foto van het vuur. De laatste weer en windvoor-spelling laat voor de komende dagen niet veel goeds zien. Veel oostenwind en toenemend tot hard. Allemaal tegen voor ons. Ook is er voor overmorgen regen voorspeld. Wel gaan de temperaturen omhoog van 8 graden naar 15 tot 17 graden. Dat is dan wel weer lekker. Ons plan was het eiland Tarnö maar gezien de harde windvoorspelling kiezen we voor wat meer beschutting op Tjärö wat 4 mijl verder ligt.

We zijn de enige in de haven!

Dat het ook anders kan bewijst

wel de foto van een foto, die

genomen is in de zomer van

  1. 2018.Foto daar naast, helemaal

aan het einde van de steiger

liggen wij als enige passant.

Woensdag 15 mei, Zoals al was voorspeld liggen we verwaaid. Geen reis deze dag en waarschijnlijk ook niet de komende dagen. We liggen op een niet al te groot eiland dus wat kun je dan nog beleven of schrijven. We hadden gisterenavond al gezien, dat ze hier een perfect restaurant hebben met een zeer betaalbare lunchbuffet. Zowel warm vlees- als visgerechten etc. etc. Wat iets minder is, zijn de havengelden, die zijn de hoogste tot nu toe. De

natuur is hier prachtig en zo ook de faciliteiten. Zittend in de kuip kijken we op een broedende meeuw. Mooi de strijd die de natuur levert tegen indringers om hun aankomende kroost te beschermen. Een mannetjes zwaan zwemt heen en weer met zijn schouder hoog opgetrokken om zich groot te maken. Doet ons een beetje denken

aan bodybuilders ha ha. We weten wat jullie denken

                                  maar voor 12 euro kunnen we zo’n geweldig

                                buffet niet voorbij laten gaan. Er zijn nog een

                             stuk of 20 andere gasten waardoor het erg gezellig is op het buitenterras (zie foto). Heel in de verte, op de foto, zie je onze bree-rust. We blijven nog even heerlijk, in de zon, na-tafelen met koffie en wat lekkers alles inclusief het buffet. Wel even wennen om ‘s middags warm te eten. We moeten maar snel weer wat

calorieën verbranden. We be-sluiten om het eiland te ver-kennen. We wandelen ruim 5 km. met hier en daar een behoorlijke klim omhoog. Het eiland is rijk aan mooie velden met wilde bloemen. Een rots omgeven door wilde viooltjes moet dan ook op de gevoelige plaat. We maken tientallen foto’s van het eiland en de zee er omheen. De één nog mooier dan de andere. Terug op de bree-rust kunnen we heerlijk,

onder de spray-hood, uit de wind en in de zon zitten. We genieten er volop van, het is zeker geen straf om hier verwaaid te liggen.

Foto onder: Is toch een foto om in te lijsten !!!!!!!!

~~~_/)~~~_/)_/)~~~_/)~~_/)~~~~_/)~_/)~~~~_/)_/)_/)~~~_/)~~~~~~_/)~~_/)