~~~_/)~~~_/)_/)~~~_/)~~_/)~~~~_/)~_/)~~~~_/)_/)_/)~~~_/)~~~~~~_/)~~_/)
>> Juli-1 >>http://www.breerust.nl/juli_1.php

DRUK OP DE KNOP >> JULI-1 >> OM VERDER TE LEZEN OF DRUK OP HOME OM TERUG TE GAAN

Zondag 16 juni, Prima voor anker gelegen. Plek om te onthouden. Om 10:00 uur gaan we anker op. Het is stralend weer. Het 1e stuk tot de Hango’s zuidhaven is er geen wind en varen we op de motor. Daarna gaan de zeilen omhoog.

Hango is vanaf zee erg fotogeniek, we maken net als vorige keren weer foto’s van de stad met watertoren en het strandhotel. De watertoren mag je ook in. De stuurautomaat is kapot dus moeten we elkaar aflossen met sturen. Voordeel, wij sturen veel stiller dan de automaat. Toch maar wat vaker op de hand sturen? We zeilen hier

in de buitenscheren. Laag over het water komt er een zeearend aangevlogen en land op een eiland achter ons. Ik moet maximaal inzoomen om nog een foto te kunnen maken. Jammergenoeg krijg ik hem niet scherp op de gevoelige-plaat. Het

wordt steeds drukker op het water dus ook

met speedboten. In het algemeen zijn hier de speedboot eigenaren geen watersporters maar mensen die naar

hun vakantiestuga (huisje) onderweg zijn. Vaak moeten ze 20 of 30 mijl varen. Zodra ze de haven uitvaren gaat het volgas tot ze op plaats van bestemming zijn. Gevolg is dat wij liggen te schommelen op hun golven en onze zeilen liggen te klapperen. Meestal zwaaien ze nog vriendelijk naar ons ook. We passen ons aan naar Fins gebruik en zwaaien maar vriendelijk terug. Er komt er weer één aan die heel snel vaart. Willeke neemt ze op de foto. Het blijkt de SAR (Search And Rescue) te zijn die onderweg zijn naar een klus. De SAR helpt ook bij problemen op een eiland. Bijna iedereen die een huisje heeft op een eiland of bij het water, is lid van de Finse SAR. De wind is niet hard maar wel erg gunstig. Het gaat met gemiddeld 4 knopen best lekker zodat we besluiten nog een stapje verder te zeilen naar Barösund. Gevolg is wel dat we na 10 uur zeilen pas om 20:00 afmeren. We hebben geen zin meer om moeilijk te koken en besluiten een z.g. “happie en slokkie” te doen. We hebben nog grote vers gerookte garnalen en een mooi stuk gerookte zalm met peper. Toostjes en een

borrel er bij, wat wil je nog meer. O ja... Proost Hans met je Vaderdag. Deze borrel is op jouw gezondheid. Als de zon bijna weg is en het frisser wordt blijkt het al te laat te zijn om nog iets in het dagboek (deze blog) te schrijven. We kijken nog wel even naar de foto’s maar kruipen dan snel onder de lakens want de wekker staat vroeg.

Maandag 17 juni, Klokslag negen uur (10:00 uur Finse tijd) Bel ik Raymarine Nederland. In eerste instantie kunnen ze mij niet helpen omdat het via dealers moet. Als dat traject moeizaam blijkt te gaan bedenken ze toch een oplossing voor me. Als het goed is ligt er morgen, uiterlijk overmorgen bij Tijssen Watersport in Leiderdorp een nieuw stuurautomaatmotortje. René pikt deze daar op en neemt die vrijdag mee als ze naar ons toe komen vliegen. Moet in principe wel goed gaan. Willeke heeft inmiddels boodschappen gedaan en trakteert op een echte Finse lekkernij waar we allebei de naam niet meer van weten. “Slietage van het benul” zullen we maar zeggen. De

route naar Porkala is bijzonder mooi. Het gaat weer het zelfde als gisteren. Hoofd-zakelijk voor de wind en niet zo snel. Als we op

een lang stuk open zee komen trekt de wind (zoals voorspeld) aan tot 22 knopen. De golven lopen flink op en opeens zitten we in een andere wereld. Na een uurtje krijgen we meer beschutting waardoor de golf hoogte sterk afneemt maar de wind blijft staan. We besluiten te stoppen bij Porkala. De jachthaven ligt verkeerd in de wind maar wij

gaan nog net iets verder en ankeren in een kleine baai die net goed beschut ligt tegen de harde west tot zuidwesten wind. Hier is het echt lekker genieten van het mooie weer, de rust, de natuur en huisjes. Morgen hopelijk Helsinki.

Dinsdag 18 juni, Het is niet zover meer naar Helsinki met zo’n 22 mijl voor de boeg dan zijn we er wel. Toch vertrekken we redelijk vroeg. Er is voor de vroege middag een windwaarschuwing van 15 m/s. De wind in de Archipelago staat er al. Ook is daar onweer! We hebben zo het idee dat de wind wel eens vroeger kan komen dan voorspeld. Als we vertrekken is de wind te zwak om snelheid te lopen dus staat de motor (het ijzeren zeil) bij. Ook in deze

scheren staan er weer prach-tige huisjes maar ja..... het is onder de rook van Helsinki, natuurlijk ook de “goudkust” denken we. De wind begint al door te staan en het “ijzeren zeil” gaat uit. Op een klein

eilandje in zee staat een klein huisje en tekent zich prachtig af tegen de zon en het glinsterende water. Sprookjesachtig vinden wij. Wij kunnen hier intens van genieten. Een paar mijl voor onze jachthaven liggen de meeste (minstens 4 maar vaak wel meer) cruiseschepen  in een speciaal voor hun

aangelegde haven. Wij meren af bij de NJK (Koninklijke haven) en kijken uit over skyline van Helsinki. Ook hier liggen zeker 3 grote cruiseschepen. Het is dan ook een prachtig gezicht als deze schepen, in het voor hun kleine vaarwater, achteruitvarend moeten keren en wegvaren. We hebben uitzicht op DE Helsinki catherdal en de

Uspenski cathedral. Deze laatste is de grootste Orthodoxe kerk van west-europa. Wij noemen de kerk altijd “de Russische-kerk”. We gaan nog niet de stad in. Wel maken we schoonschip en maken de “garage” (een

oneerbiedige naam voor de eens zo geprezen eigenaars hut, vrij voor onze a.s. gasten. Morgen gaan we de stad in. Niet zo zeer om zelf e.e.a. te bekijken maar meer om een planning te maken van wat we met onze vrienden zouden kunnen doen. René en Wilma komen vrijdag en dan is het midsommer. Midsommer is heilig voor Scandinavische landen. Iedereen is vrij en alles gaat dan dicht. Niet alleen vrijdag maar het hele weekend! Zelfs het voetveer van de haven vaart maar tot 21:00 uur. Niet handig als je gasten krijgt. Ook vervelend, voor onze gasten, als na de midsommer, alles dicht is. We gaan morgen eerst maar eens naar het toeristenbureau en dan een plan bedenken.

Woensdag 19 juni, Goed gemutst (is Willeke altijd) stappen we in het voetveer die ons naar de vaste wal brengt. De meisjes van het toeristenbureau haalden alles uit de kast om ons te helpen. We kregen op alle vragen (en dat waren er veel) correcte antwoorden en wat ze niet wisten werd opgezocht. Met deze bagage gingen we verder. Eén ding was zeker, we moeten een andere haven opzoeken. Wel ook één die leuk ligt en een gezellige sfeer ademt. Via de typische Finse markt (die

dus ook dicht is op midsommer en het weekend) lopen we via “de brug der liefde” die behangen is met hangsloten, naar een andere haven. Deze haven ligt

net om de hoek van de Russischekerk. De haven ziet er goed uit en we kunnen een goede plek in de haven reserveren. De rest van de plannen ga ik nog niet verklappen want de vrienden lezen mee (ha ha ha).

Ook de markthallen (foto rechts) zijn het weekend dicht. Geen probleem, we hebben een solide plan en ook dat komt wel goed. Als

we het voetveer naar de bree-rust nemen, staat er een kuiken geduldig te wachten op zijn moeder, die hopelijk met wat lekkers komt. Ze is zich nog van geen kwaad bewust en laat zich op nog geen 2 meter afstand fotograferen. ‘s Avonds drinken we koffie bij de “Skuum” en wisselen we informatie uit. Zij geven ons informatie over de Baltische staten en wij kunnen hun wat informeren over de Finse kust, Archipelago en de Ålandse archipel. Morgenochtend varen we naar onze nieuwe haven hier vlakbij. 

Donderdag 20 juni, Halverwege de ochtend verkassen we naar de nieuwe haven. We maken een klein ommetje langs de skyline van Helsinki. De nieuwe haven is maar een paar mijl verder. Net als we door een betonde geul varen komt er een cruiseschip van de Vikingline. We houden uiterst stuurboord om er zeker van te zijn dat we niet in de weg

varen. Als we vlakbij de haven zijn komen we langs zes zeer grote en indrukwekkende ijsbrekers die de Finsekust bereikbaar houden voor vracht- en cruiseschepen. Onze nieuwe haven ligt net om de hoek bij de Russischekerk en tegen het centrum van Helsinki aan. Voor we inkopen gaan doen bereken ik nog even hoeveel kilometer we gevaren hebben. Ik kom tot bijna 1600 km dat is een respectabele afstand van Amsterdam tot ver voorbij Rome en zelfs voorbij Napoli. We hebben een Lidl ontdekt en gaan daar de inkopen doen voor de komende week. Als we langs een “Konditori” komen en ze prinsessentarte hebben is Willeke verkocht. Blijkt ze ook nog het eerste stuk te krijgen van een nieuwe taart en........ het roosje van marsepein, die boven op de taart stond. Morgen is het “midsommer” Het is dan ook de langste dag. Dat is ‘s avonds ook goed te merken want met een heldere avond wordt het niet donkerder als schemer. Voor de Finnen (en ook de Zweden) is deze dag het begin van de zomer. Vanaf dit weekend wordt het elke week iets drukker op het water i.v.m. vakanties. Zo druk als in Nederland zal het niet worden maar toch moet je er wel rekening mee houden bij het plannen van de volgende haven. Morgen MIDSOMMER en dan komen René en Wilma. Nog een paar dingen in en aan de boot anders inrichten en dan zijn we er klaar voor. Laat ze maar komen!

Vrijdag 21 juni, MIDSOMMER !!!!!!!!!

We kunnen rustig aandoen. De dag start met een lekkere douche in de fantastische faciliteiten van deze haven. De sauna is hier volgens mij, 24 uur per dag heet maar daar heb ik ff geen zin in. We gaan nog even de stad in om vers brood e.d. te kopen. Natuurlijk ook (traditioneel) aardbeien want dat hoort zo in deze noordelijke landen en wij passen ons graag aan. Ik was nog niet bij het super luxe warenhuis Stockmann (dit jaar) geweest dus lopen we er nog even doorheen. Toevallig komen we daar bij de herenafdeling. Ze hielden op alle (bekende) merken hoge REA’s (korting) van 30 tot 50%. Willeke helemaal door het lint en zeker toen we bij de afdeling van Gant kwamen. Ik maar halsstarrig NEE blijven zeggen! (Ik zie de eigenaar van Gant, hoofdsponsor van de “Wintertrail” al in zijn oldtimer voor me, aan de race meedoen.) Ik denk bij mezelf, waarom zou ik meebetalen aan zijn Porsche. Uiteindelijk weet Willeke me over te halen en vertrek ik uit Stockmann met twee poloshirts, een trui, een T-shirt en een sportief jack. Kan meneer Gant in ieder geval weer wat benzine betalen want ik hoorde van Hans dat de benzineprijzen omhoogschieten na alle dreigingen. Van schrijven zal de komende dagen niet veel komen want we hebben een druk programma met René en Wilma. Op voorhand kan ik het volgende alvast verklappen; I.v.m. “midsommer” is vanaf vanmiddag tot en met zondag bijna alles in Helsinki dicht. Waardeloos natuurlijk nu onze vrienden komen. We hebben het volgende bedacht. Wij hebben een boot tocht besteld, (met maaltijdsoep) die langs twee grote eilanden vaart en langs de vuren die daar dan branden. Traditioneel vieren de Finnen het midsommerfeest met vuren die ze midsom-meravond aansteken. Wel een heel strak schema want hun aankomst in Helsinki centraalstation zal op zijn vroegst 18:30 uur zijn. Dan naar de bree-rust om de spullen te droppen, een prosecco te drinken en naar de kade lopen. Om 19:30 inchecken op de M/S Chapman. Als we dan tegen middenacht weer op de bree-rust komen moeten we eigenlijk gelijk te kooi gaan, want zaterdagochtend om 7:00 uur vertrekken we vanaf S/Y “bree-rust” en moeten we om 8:00 uur bij de Westhamn T2 staan, bij het cruiseschip de M/S “Finlandia”. Een paar uur later staan we op Estlands bodem en bezoeken we de prachtige oude stad Tallin. Verwachte terugkomst op S/Y “bree-rust” is zaterdag avond 23:00 uur. Na al het lopen van de dag zullen we waarschijnlijk een voetenbadje nemen in het frisse Finse zilt. Zondag mag er iets uitgeslapen worden en gaan we met fietsen (of steps) Helsinki in om de bezienswaardigheden te bekijken die wel open zijn. Maandagochtend te voet de bezienswaardigheden bekijken die dan wel weer open zijn. Maandagmiddag blijven we, of in de haven, of we vertrekken naar een interessant eiland hier in de archipel van Helsinki maar daarover en de verdere plannen schrijf ik later meer. Hieronder enkele foto’s van onze belevenissen.

We zijn onderweg naar het Centraal station van Helsinki om René en Wilma te halen.

Nee René, wel even naar de camera kijken!

Ondanks het strakke schema hebben we nog wel een uurtje om bij te kletsen en voor een glaasje prik

Welkom aan boord en PROOST.

We lopen langs de Russischekerk naar de M/S Chapman om in te schepen.

De midsommer-vuren hebben we amper gezien, maar desondanks was de rondvaart toch geslaagd.

Zaterdag 22 juni, Het was heel gezellig en daardoor gingen we pas om halftwee naar onze kooien. Niet zo slim natuurlijk want om 6 uur gaat de wekker voor ons nieuwe avontuur. We willen een taxi nemen maar hoe ik ook zwaai,

                                                                         fluit of roep ze zien me niet. Ze kijken allemaal op hun elektronisch-

                                                                         systeem. Uiteindelijk moet ik me zowat voor een taxi werpen voordat

                                                                                                                                            hij me ziet. Nog geen 20

                                                                                                                                            minuten later staan we bij

                                                                                                                                            ons cruiseschip die ons

                                                                                                                                            naar Estland’s Tallinn

                                                                                                                                            brengt en ‘s avonds weer

                                                                                                                                            retour naar Helsinki.

Zuurkoolsoep met brood er overheen en uit de oven. Eenmaal opgediend zagen ze een gat in het brood zodat je de soep kunt eten. We lopen langs een zaakje met echte Italiaanse ijs. Net als vorige keer kunnen we dit niet negeren.

Moe maar voldaan komen we om 23:00 uur aan bij onze bree-rust. We nemen nog een afzakkertje en kletsen nog wat over de lange maar mooie dag in Tallinn. Zoals de foto’s laten zien was het prachtig weer. De wind trok wel steeds meer aan en was best wel fris. Gelukkig hadden we allemaal voldoende kleding bij ons. Het laatste uurtje voor we terug naar het cruiseschip gingen hebben we heerlijk, in de zon, op een terras gezeten met een koele versnapering. PROOST!!!!!!!!!!

Zondag 23 juni, Het is vakantie........ Geen strakke schema’s voor vandaag. De dag start met een beetje uitslapen en een heerlijk ontbijt met lekkere broodjes uit de oven, een eitje etc. Na het ontbijt nog even rustig koffie drinken en dan pas worden we weer actief. Voor René en Wilma huren we fietsen en zelf hebben we onze Brompton vouw-fietsen. Als eerste gaan we naar de markt, niet ver van ons schip vandaan. Daarna naar de Rock-Church. Google er maar eens op want dat is de moeite waard. Een kerk uitgehouwen uit een rots en voorzien van een plafond die gemaakt is van 22 kilometer lang koperprofiel. Via de kust met vele recreatie mogelijkheden, waar ook op deze mooie zondag heel veel gebruik van werd gemaakt, strijken we neer bij een mooi terras met uitzicht op de scheren en zee.

In de stad zijn verschil-lende wasplaatsen voor tapijten inclusief een mega-wringer en droog- rekken. We fietsen langs enkele van deze plekken. Ook de gigan-tische ijsbrekers  kunnen we bij een van de wasplaatsen goed zien liggen. Bij de Chi-nees waar Willeke en ik al eerder hadden ge-geten maken we gebruik van hun uitgebreidde buffet. Als we de fiet-sen inleveren hebben we nog een leuk gesprek met de eigenaar en zijn vrouw. Ook zij hadden veel plezier in het gesprek en voor we het wisten kregen we muffins en stonden we gezellig buiten op de stoep te eten en te kletsen. Terug op de bree-rust nog een Aperol voor de meiden en een wijntje voor ons.

Maandag 24 juni, We kunnen iets uitslapen maar iedereen is toch redelijk vroeg uit de veren. Natuurlijk weer een uitgebreid ontbijt en koffie. Op het programma staat het bezoek aan de Russischekerk, de markthallen en de

Helsinki kathedraal. Aansluitend naar het sjieke warenhuis Stockmann waar zowel René als ik nog enkele stuks merk-kleding kunnen scoren. Bij de Lidl nog wat boodschappen gedaan en wat lekkers gekocht voor de lunch. En bij de Mc. Donald een kop koffie gekocht. We lopen naar het park om daar, onder het genot van “live muziek” de lunch te nuttigen. Als we terugkomen op de bree-rust is het behoorlijk hard gaan waaien. Het plan om uit te varen stellen we maar uit tot morgenochtend. Weer een fantastische leuke dag!   

Dinsdag 25 juni, Het is nooit goed, want als we opstaan is er geen wind. Na de lunch en koffie varen we uit. We komen eerst langs de ijsbrekers. Voor we via de haven in het centrum naar de scheren varen krijgen we rechts een schip van de “Coast Guard” Als je denkt dat hij een schilderijtje van een scheepje op de zijkant heeft, heeft het

mis. Het zijn twee schuifluiken met een patrouilleschip er in. Ook achterop hebben ze nog een werkschip en op de neus een helikopterplatform. We moeten even wachten want een cruiseschip van de Vikingline vertrekt en vaart achteruit de haven uit. Na het rondtoertje door de haven gaan we via de boulevard en stranden naar de oceaan

varende cruiseschepen. Er is inmiddels wat wind zodat we naar het eiland Suomenlinna kunnen zeilen. Suomenlinna was een militair eiland en staat inmiddels op de UNESCO-lijst. Buiten een oorlogsmuseum die ze hebben is het hier erg mooi wandelen. Er ligt zelfs een onderzeeër uit de tweede wereldoorlog. Geheel onverwacht vaart er een

Vikingschip kort langs het eiland. Blijft een heel bij-zondere ervaring. Als laatste lopen we langs het super grote droogdok welke vroeger met een paardenmolen werd leeg gepompt. Zal wel een hele klus geweest zijn. Onderweg nog een paar kiekjes gemaakt van een Scholekster met jong en een paar jonge Canadeseganzen. Morgen is er wat regen voorspeld maar kort nadat, om 21:00 uur de reveille,

vanaf de kerk- en vuur-

toren werd geblazen,

gaat het regenen.

Prima! Laat de regen

vanavond maar vallen

dan is het morgen

eerder voorbij. Zo

niet dan kunnen we

ons hier op het grote

eiland Suomenlinna

ook prima vermaken.

Woensdag 26 juni, We vertrekken uit Suomenlinna met als doel een haven in de archipel van Espoo, de buitenwijken van Helsinki. Als we bij de beoogde haven aankomen staat er een man te wuiven en te roepen. We begrijpen dat we naar de andere kant van de haven moeten. Later begrijpen we pas echt wat hij meldde. Er zit een toegangshek met slot dus je kan niet zomaar de jachthaven verlaten. De jongen van het pompstation wist ook niet hoe en wat want die was daar ook maar net begonnen en had verder niets te doen met de jachthaven. We varen om en gaan even langszij

veel meer mogelijkheden. Iedereen gaat akkoord. We gooien de trossen los en zeilen richting Helsinki. Onder de rook van Helsinki trekken er donkere wolken samen. Kort nadat we zijn afgemeerd gaat het regenen. Met de verlengde-sprayhood als tentje kunnen we uiteindelijk

toch nog lekker buiten zitten en genieten van de omgeving en het reilen en zeilen om ons heen.

Donderdag 27 juni,

De hele nacht heeft het min of meer geregend en ook ‘s morgens is er een vervelende miezer-regen. Na het ontbijt trekken we er op uit, Eerst

lopen we naar de “Russische” kerk want die had-

den we nog niet van binnen gezien. Dan lopen we

door naar Stockman want de dames willen daar ook nog wel even naar de damesafdeling kijken. Als we weer buiten komen knapt het weer beetje bij beetje op. We gaan op jacht naar “Prinses-sentarte” en koffie. De zaakjes die het eerder hadden, hebben het helaas, vandaag niet. Dan maar naar de markthallen want

frisser wordt doen we binnen nog een spel “Keezen.” Hoewel deze foto het niet laat zien, hebben we enorm veel lol en liggen we regelmatig in een deuk. Het is dik na twaalf uur als we de kooien opzoeken. We moeten vroeg op, René en Wilma hebben morgen een vroege vlucht.

daar hadden we ze gezien. Ja hoor.... de moeite wordt beloond,

in de markthallen hebben ze prachtige taartjes. Wilma en René trakteren ons. We besluiten ze mee te nemen naar de bree-rust. ‘s Avonds is het prachtig weer geworden zodat we de kaasfondue buiten in de kuip kunnen doen. Als het

Vrijdag 28 juni, Natuurlijk nog wel eerst, met z’n vieren ontbijten op de bree-rust. Om 8:00 uur lopen we richting centraalstation. Ruim op tijd komen we er aan en staat er zelfs al een trein te wachten. We wensen elkaar een goede reis en nemen afscheid. Altijd weer een raar/vreemd moment. Als we terug naar de bree-rust lopen hebben we het er over hoe gezellig en leuk het was met z’n vieren. Bij de Helsinki kathedraal is er wat afleiding. Groepen mannen en vrouwen maken zich klaar voor een optreden met muziek dans en zang . We zien het begin van het dansen maar we

Zaterdag 29 juni, Er staat weinig wind uit het westen. Voor de middag zal deze toenemen tot een stijve bries 6 bft. Enigszins gespannen vertrekken we om 9:45 uur. Gisteren landde er een watersportvliegtuig en de piloot parkeerde deze vlak bij de haven. Als we er langsvaren maken we nog wel even een foto. Het probleem lijkt  goed te gaan maar na 35 minuten motoren, gaat toch het temperatuuralarm weer af. We stoppen de motor, rollen het voorzeil uit en zeilen terug naar de haven.

hebben geen geduld om te blijven kijken. Terug op onze bree-rust herindelen we het schip. De wassen zijn gedraaid en het gastenverblijf wordt weer schuur. Tegen de middag vertrekken we met als doel de Barösund. Er staat een harde noordwesten wind en met enorme harde vlagen. Gelukkig kunnen we het meeste zeilen maar 4 mijl voor Porkala moet de motor aan. Na een half uur op motor varen gaat de motortemperatuuralarm af. Natuurlijk op een moment dat we dit echt niet kunnen en willen hebben. Een snelle check wijst uit dat er voldoende koelwater uit de uitlaat komt. Een

twee check wijst uit dat het uitlaatspruitstuk waar de koelwater zich mengt, niet te heet is. In deze smalle scheren kruisen is geen optie. We kunnen nu twee dingen doen, of we gaan met een puntje zeil met de wind mee en roepen hulp in, of we gaan door op motor. Gezien de check’s die we gedaan hebben besluiten we door te gaan en te stoppen bij Porkala. 15:30 Uur meren we af. Na diverse check’s is er in 1e instantie niets te vinden. We laten de motor een lange tijd proefdraaien en dat gaat zonder problemen. We kunnen niet anders dan het op een incident te houden. Morgen moet het uitwijzen of dat ook werkelijk zo is.

De wierpot, impeller en intercooler kunnen we in principe afstrepen. Blijft over de thermostaat en 2 temperatuur- sensors. Ik bel met Daniël in Alphen a/d Rijn. Er komt nog een derde mogelijkheid bij n.l. de elektronica, die wil ook nog wel eens kapot gaan zo hoorde wij van Frits. Frits wist niet precies hoe je een sensor kon testen (uitsluiten) maar belt mij, na overleg met de monteur, binnen een uur hierover terug. GEWELDIG wat een goede service. Ik word even later keurig terug gebeld met de procedure om de sensors te testen. En ja hoor...... de koelwater uitlaatsensor is defect. Ik heb deze niet bij me maar dit is ook de minst belangrijke. We kunnen voorlopig doorvaren en het laten voor wat het is. Natuurlijk wel het uitlaatwater goed in de gaten houden dat deze niet te heet of te weinig wordt.  Net voor we naar bed willen scheert er een vliegtuigje heel laag over. Hij maakt een verkenningsrondje om te zien of hij veilig kan landen. Het landen zien we net niet maar het taxiën wel. Een leuke manier om van je werk te komen.

bij het pompstation. Inmiddels is de vader van die jongen er. Hij raadt mij een

andere haven aan hierin de buurt. Van het een komt het ander en dan vraagt hij, wat we morgen gaan doen. Morgen, zegt hij, wordt het slecht weer veel regen en harde wind. Hij laat het gelijk op zijn GSM zien. Met deze bagage kom ik terug op de bree-rust en stel aan de crew voor om nu nog terug te zeilen naar Helsinki. Met tegenwind en regen zeilen is ook voor onze gasten aan boord niet leuk. In de stad heb je dan

Zondag 30 juni, We krijgen wind tegen maar deze is voor de ochtend niet hard voorspeld. In de middag neemt de wind toe. Morgen wordt er wel harde tegenwind voorspeld. We besluiten naar Ekenäs te gaan. Dat is dan wel 40 mijl varen en bijna alles op de motor. Wel een hele goede test om te kijken of het probleem van gisteren, ook werkelijk is opgelost. We zijn al een tijdje onderweg en alles gaat prima. Het is prachtig weer en omdat we een z.g. binnenroute nemen varen we iets

meer beschut. We zijn al dik over de helft als er

een RIB aankomt van de Finnish Border Guard. Ze draaien bij en komen naar ons toe. Een van de guards vraagt of hij aan boord mag komen. Your welkom zeg ik. We kunnen gewoon koers en snel-heid behouden. Ik ga aan de zijkant van ons schip staan om de guard te helpen bij het overstappen. Ze houden een landelijke alcoholcontrole en de vraag is of ik mee wil werken. Ik denk dat ik weinig keus heb en ik heb ook geen reden om niet mee te werken want onder het varen drinken we nooit alcohol. Als beloning voor ons goede gedrag krijgen we een duim omhoog en een brillendoekje van “The Finnish Border Guard” die precies 100 jaar bestaat.

Als we om 18:00 uur aankomen in Ekenäs is de haven bijna vol. Er zijn net nog twee jachten voor ons, die nog een plekje aan de middensteiger kunnen bemachtigen. Er zijn nog wel plekken vrij bij de kade maar die zijn erg ondiep. Omdat wij een ondiepe kiel hebben en maar 1.50 meter diep steken

gaan we het HEEL langzaam proberen. Het is er 1,70 meter dus we

kunnen er net liggen. We liggen perfect voor de harde voorspelde

wind en omdat die west tot zuidwest wordt zal het waterniveau eerder

stijgen dan dalen. Ook liggen we voor het café (foto rechts) die live

music heeft. Het ziet er allemaal

gezellig en zomers uit. Nadat we

zijn afgemeerd is het tijd om te

proosten op de verjaardag van

Willeke haar moeder. Zij is 48

geworden! PROOST REINA !!!